HAKEMINEN KUUSAMON LUKIOON

Kuusamon lukioon haetaan yhteishaussa Opintopolku.fi-palvelun kautta. Keskiarvoraja on 7,0.

Kuusamon peruskouluista valmistuvat oppilaat täyttävät lukion ainevalintakortin yhdessä oppilaanohjaajien kanssa. Muilta paikkakunnilta hakevat tulostavat ainevalintakortin lukion nettisivuilta ja lähettävät sen opinto-ohjaajalle skannattuna sähköpostitse (krista.berg@kuusamo.fi) tai postitse (Oulangantie 1, 93600 Kuusamo) 5.4.2024 mennessä!

HAKEMINEN VUOKATTI-RUKA URHEILUAKATEMIAAN JA KUUSAMON LUKION  URHEILUVALMENNUSLINJALLE

HAKEMINEN VUOKATTI-RUKA URHEILUAKATEMIAAN

Vuokatti-Ruka urheiluakatemiaan hakevat (alppihiihto, freeski, lumilautailu ja lentopallo) osallistuvat lajiensa pääsykokeisiin tammi-helmikuussa, jonka jälkeen he saavat tiedon tulevatko valituksi urheiluakatemiaan. Valinnan jälkeen valitut hakevat yhteishaussa Kuusamon lukioon opiskelemaan.

1. HAKU 13.2.2024 MENNESSÄ

Alppihiihdon pääsykokeet 7.-8.2.2024 Pyhätunturilla ja Kemijärvellä

Alppihiihdon pääsykoesisällöt tästä

Freeski pääsykokeet tammi-helmikuussa 13.-14.2.2024

Freeskin pääsykoesisällöt tästä

Lumilautailu pääsykokeet 12.-13.2.2024 Vuokatissa

Lumilautailun pääsykoesisällöt ja aikataulut tästä

Ilmoitamme valinnoista 18.2.2024 hakeneille

Hakulomakkeen löydät sivulta www.vrua.fi -> kampukset -> Ruka -> 2.aste

Lisätietoja pääsykokeista antaa akatemian valmennuspäällikkö Mika Pelli (puh. 050 464 1906, mika.pelli@kuusamo.fi).

HAKEMINEN BISNES-LINJALLE

Hakeminen tapahtuu Opintopolku.fi:n kautta. Valitse hakukohteeksi yrittäjyyslinja.

Yrittäjyyslinjan opiskelijat valitaan viimeisimmän yhteiskuntaopin numeron perusteella.

HAKEMINEN LUMILINJALLE

Kuusamon lukiossa luonto- ja ympäristölinja tunnetaan paremmin lumilinjana.

Lumilinjalla pääset tutustumaan moniin eri lumilajeihin mm. jääkiipeilyyn, lumikenkäilyyn ja talvivaeltamiseen. Lumilinjaan myös kuuluvat fysiikkatreenit, jotka tukevat talvilajeja sekä 2., 3. ja 4. periodissa valmentajan johdolla pidettävät harjoitukset kerran viikossa Rukan rinteillä.

Lisäksi lumilinjaan kuuluu kuvausopintoja (still-kuvaus, videokuvaus ja kuvankäsittely) sekä hiihdonopettajakoulutus, mikä tarkoittaa, että lukio-opintojen aikana valmistut lumilajien opettajaksi (alppihiihto, telemark ja lumilautailu) ja voit työskennellä esimerkiksi laskettelukeskuksessa hiihdonopettajana.

Lumilinjalla aloituspaikkoja on 12 kpl. Valintaperusteena toimii peruskoulun keskiarvo. Eli keskiarvoltaan 12 parasta valitaan.

MUUALTA KUUSAMON LUKIOON VAIHTAVA

Jos haluat vaihtaa jostain toisesta oppilaitoksesta Kuusamon lukioon, toimi seuraavasti:

Kesällä voit hakea jatkuvan haun kautta, joka löytyy Opintopolusta Kuusamon lukion hakukohteista.

Lukuvuoden aikana halutessasi opiskelijaksi Kuusamon lukioon, ole sähköpostitse yhteydessä rehtori Tomi Meriläiseen (etunimi.sukunimi@kuusamo.fi).